מדריך קניית רכב יד שניה
ממי לקנות? האפשרויות ושיקולי העדיפויות
האפשרות הראשונה פשוט לקנות מאדם פרטי, המעלה שבבחירה זו בולטת במצב הרכב, מאחר והשומר הקפדן הטוב ביותר שיכל לשמור על הרכב הוא בעליו, שמירה, טיפולים בזמן ואפילו טיפוחי מותרות, אילו יכל הרכב לבטא רגשות הוא היה מזיל דימעת פרידה מהמוכר - ובזה ניכר ההבדל הבולט בין הרכישה מאדם פרטי לרכישה מחברת השכרה למשל - בה היה הרכב צוחק כל הדרך לביתו החדש - העיקר לא להיות אצל שוכר מתחלף מיום ליום ומשבוע לשבוע ששומרים עליו ברמה הגרועה - אם בכלל.
אולם כנגד כל מעלה יש חסרונות ובמקרה זה של רכישה מאדם פרטי תתקשו למשל במציאת המימון בקלות ושאר השירותים כמו אחריות, ביטוח וכיוצ"ב, מה שתקבלו על מגש של כסף בליסינג וברכישה מחברת השכרה, כמו כן המחיר המופחת משמעותית יוכל להיות חלק במשקל כאשר רוכשים מחברת השכרה על אף ההזנחה שעבר הרכב והקילומטראז' הגדוש שצבר אצל השוכרים הרבים.
אפשרות נוספת היא רכישה מסוחר מכוניות משומשות, במקרה זה מומלץ לבדוק את טיב נאמנותו של האדם העומד אחרי העניבה מאחר והסטיגמה הראשונה שעולה כשמדברים איתו צועקת שהוא מרוויח בעיסקה זו כמה אלפים לפחות שיצדיקו את כלכליות המקצוע. אך לא מן הנמנע שקיימים סוחרי רכב שיכולים להשיג לכם גם רכב שמור וגם במחיר מציאה אחרי שיגעו ומצאו למשל רכב שמיהרו למכור אותו מתוך לחץ וכיוצ"ב. כן חשוב לבדוק שאין הסתרת מומים ברכב וכאן גדל הצורך להכניס את הרכב לבדיקה טרם עיסקת הרכישה.
תקציב ומחירון רכב יד 2
טרם פותחים את לוחות הרכב מומלץ לחשב את הסכום האפשרי להקצאה לשם הרכישה, מהסכום הזה יש לחסר את ההוצאות הנלוות כמו הבדיקה, טיפול אם צריך וכן ביטוח וטסט ושאר אגרות הרכישה. הסכום שנשאר בסוף ישרת אתכם בתשלום הרכב נטו ואיתו תצטרכו לקבוע את תקציב הרכישה.
דבר נוסף יש להכין פתוח טרם הכניסה ללוחות הרכב והוא מחירון הרכב יד 2, מחירון מדוייק בישראל ניתן למצוא בחברת לוי יצחק (בתשלום עמלה) או בלוח הרכב יד 2 - שם המחירון ניתן בחינם ואף משקף יותר במדוייק את מצב השוק האמיתי. מומלץ להשוות בין המחירים המוצגים בשני המקורות הנ"ל לאבחון הבא: כאשר נפער פער גדול בין המחיר המוצג בשניהם מסמתן מכך שהביקוש לאותו רכב הינו נמוך מאוד, דבר זה יעזור לכם לתפוס בידכם את העליונה בהתמקחות מול המוכר..
אימות מסמכי רשיון הרכב, זהות הבעלים וספר הטיפולים
בדיקה זו מהנחוצות ביותר לפני ביצוע הרכישה מאחר והיא יכולה לשקף תרמיות לא קטנות במידה וישנן. את רשיון הרכב יש לבדוק בשורת התאריך ולראות אם הוא עדכני, אחת לשנה סמוך לטסט מחדשים את הרשיון וחשוב לראות שבשנה האחרונה הוא אכן חודש. שורה נוספת לבדיקה היא שורת מספר הזיהוי של בעל הרכב אותה יש לבדוק מול תעודת הזהות המקורית של בעל הרכב לראות שמספר הזיהוי אכן זהה ולא מדובר בעוקץ חלילה, פרט שלישי הוא מספר הרישוי אותו יש להתאים למספר בלוחית הזיהוי של הרכב.
בקשו מהמוכר גם את ספר דו"ח הטיפולים של הרכב לראות את הסטוריית ביקוריו במוסכים, במידה ואין החליטו אם אתם סומכים על תירוצו שהוא אבד או שאתם חוששים שהוא שמח לאבד אותו.. במידה ולא ניתן הספר להשגה ניתן לשחזר זאת במוסך כבדיקת פלט טיפולים. הקפידו לבדוק במסמך זה גם את אימות הקילומטראז' לראות אם יש תיאום בין מספר הקילומטר למספר וסוג הטיפולים שהרכב עבר.
כיצד לבדוק איזה יד הרכב?
ברשיון הרכב יש נתון שנקרא בעלים קודמים בסמוך לנתון זה תוכלו למצוא זוג ספרות אשר אם הן 00 זה מראה שהרכב יד ראשונה, ואם מצויין 03 הרכב הינו יד רביעית וכן על זו הדרך. מומלץ לא להסתפק בכך ולהוסיף לבדיקה זו גם את תאריך העברת הבעלות האחרון, אם הוא ממש סמוך לרכישתכם זה יכול להעיד על סוחר אצמעי שהסתיר את ההעברה דרכו שמוסיפה למאגר עוד יד נוספת. בנוסף חפשו שאין מדבקות לא רצויות על המסמך או קיפולים מוזרים - מקרים אלו הצביעו לא מעט על טשטוש של סוחרי רכב את המילה "הפקדת סוחר" המציינת כי הסוחר לא ציין עצמו כיד נוספת.
במאמר זה הודרכתם אילו בדיקות לבצע טרם רכישת הרכב ורובם נוגעים לאימות וניירת, כמובן שהשלב העיקרי שהוא בדיקת הרכב עצמו עוד לפניכם וכדי לשמור על הסדר הדרכה זו נמצאת במאמר נפרד - חפשו בבלוג שלנו כיצד לבצע בכוחות עצמך בדיקת רכב לפני רכישה, הרבה מעדיפים או ליתר דיוק לא רוצים ללכלך את הידים בשמן מנועים ובוחרים להטיל בדיקה זו על בעל מוסך נאמן שיתן להם דין וחשבון בעין מקצועית על מצב הרכב.